JeroenvandenBerg 2Beste ondernemer, ik weet een ding zeker: de keuzes die je maakt, bepalen voor een groot deel het succes van jou en je bedrijf. Of het je nu gaat om geld verdienen, impact hebben, een combinatie daarvan, of nog weer een andere definitie van succes.

De keuzes met de grootste invloed op het succes van je bedrijf gaan over de koers of strategie. Waar wil je met je bedrijf naartoe en waarom? En hoe kom je daar?

Ondernemers staan voor velerlei strategische keuzes,  Een greep uit wat ik van ondernemers hoor:

  • “Binnenkort treden er nieuwe partners toe tot ons bedrijf. Ik vind het belangrijk dat we een gezamenlijke visie hebben over hoe we ons verder gaan ontwikkelen.”
  • “We doen op dit moment zo veel dingen tegelijk. En dat is ontzettend leuk. Maar zouden we ons niet beter kunnen specialiseren?”
  • “Mijn broer en ik hebben samen dit bedrijf. Hij wil zich terugtrekken. Ik moet nu echt heel goed nadenken over de stappen die ik nu moet zetten.”
  • “We zien kansen voor nieuwe business. Hoe kunnen we die combineren met onze bestaande business? Of moeten we kiezen?”
  • “Ik zou er over vijf jaar wel mee willen stoppen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijf verkoopbaar wordt?”

Bij dit soort keuzes staat er zó veel op het spel. Ze kunnen het verschil maken tussen een florerend bedrijf en - in het ergste geval - faillissement.

Strategische keuzes zijn in veel gevallen ook nog eens erg lastig:

  • Strategische keuzes zijn complex. Er zijn vaak vele factoren die je moet overwegen en afwegen, waarbij alles met alles lijkt samen te hangen. En je moet ook nog eens rekening houden met allerlei onzekerheden.
  • Goede strategische keuzes maken kost tijd. Maar veel ondernemers zijn druk. De dagelijkse gang van zaken lijkt altijd voor te gaan. Ook al omdat daar vandaag het geld wordt verdiend (of verloren)!
  • Het is geen routine. Voor ondernemers zijn het unieke keuzes, waarvoor ze vaak geen standaard aanpak hebben. Ze moeten eigenlijk iedere keer weer het wiel uitvinden.
  • Adviseurs helpen ondernemers vaak alleen bij de uitwerking van bepaalde (vooral juridische en financiële) aspecten. Maar zij hebben geen zicht op het grotere geheel, wat juist essentieel is bij het maken van strategische keuzes. Ik hoor ook van sommige ondernemers dat ze slechte ervaringen hebben met adviseurs die veel geld kosten, maar weinig opleveren.
  • It’s lonely at the top ;-). Strategisch denken en kiezen is iets wat veel ondernemers toch vooral zelf (moeten) doen. Tobben, slapeloze nachten, stress kunnen het gevolg daarvan zijn. Het grootste gevaar is: tunnelvisie. In kringetjes blijven denken, vastzitten in je eigen denkpatronen, bevestiging zoeken.

Het is dus geen wonder dat veel ondernemers worstelen met strategische keuzes. Het is de belangrijkste reden dat de meeste bedrijven in het midden- en kleinbedrijf nauwelijks doorgroeien, en ook nog eens kwetsbaar zijn voor - de soms heftige - schommelingen in de economie.

Niets menselijks is mij vreemd, ook ik heb geworsteld met strategische keuzes. Klik hier om meer te lezen over mijn reis als mens en ondernemer.

Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website. Meer weten over deze cookies, of wil je de cookie-instellingen voor deze website wijzigen? Klik dan hiernaast op meer informatie